Workshops
1. Bedrieglijke Bladzijden:
Literatuur & Propaganda voor Duitse Jongeren tijdens de Holocaust
Waarom richtten de nazi's zich zo erg op de jongeren? Een workshop over hoe Nazi-Duitsland de jeugd probeerde te beïnvloeden d.m.v. propaganda en literatuur. Het verschil tussen jeugdliteratuur en propaganda wordt hierbij besproken.
Hieronder vind je een PowerPoint, welke je kunt downloaden en als gewenst aanpassen. De presentatie bevat bronnen, afbeeldingen en stukken uitleg die je naar eigen wens kan gebruiken in je les. Of je de uitleg geeft - en op welke manier - is uiteraard aan de docent!
Voor deze workshop is er een opdracht beschikbaar. Het schrijven van een boekrecensie is één van de vele mogelijkheden voor tijdens het zelfstandig werken. In de bijlage vind je de opdracht. Ook zijn er twee leesteksten van nazipropaganda, die in het Nederlands vertaald zijn. Dit materiaal kan je printen. Je kan de leesteksten inzetten voor het schrijven van een boekrecensie, maar natuurlijk ook voor een andere leuke opdracht!
2. Sturende Taal:
Propaganda, Dysfemisme en de Holocaust
Deze workshop legt de focus op dehumaniserend taalgebruik richting Joden in propaganda. Leerlingen leren in deze workshop hoe taal een rol heeft gespeeld in de Holocaust en op een historische en taalkundige manier primair bronmateriaal analyseren. Deze workshop nodigt leerlingen uit om zelf na te denken over deze thema's en laat de docent een sturende rol hebben.
Het materiaal bij deze workshop bevat: Een bronnenboek met primair bronmateriaal, een lesvoorbereidingsformulier met opdrachten en lessuggesties en een PowerPoint.
3. Ontkennende Woorden:
Het Misleidende Taalgebruik bij Holocaustontkenning
In Nederland is er een groeiend probleem met betrekking tot kennis over de Holocaust, vooral onder jongeren. Uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk aantal mensen de Holocaust ontkent of bagatelliseert, wat een bedreiging vormt voor de samenleving. Educatie is een cruciaal middel om Holocaust ontkenning tegen te gaan. Deze workshop biedt docenten hulpmiddelen en methoden om leerlingen bewust te maken van Holocaust ontkenning en hen te leren deze te herkennen en te bestrijden.
Het materiaal voor deze workshop bevat het volgende: een PowerPoint, een theoretisch kader, een lesvoorbereidingsformulier en een opdrachten- en bronnenformulier.